Ik keek naar die vrachtwagen en dacht: ‘Jaaaa, dit heb ik zo gemist!’
“Op een vrachtwagen rijden is – ja, hoe leg je dat uit? - gewoon lekker. Je zit hoog en je ziet veel meer dan wanneer je in een personenauto zit, ook omdat je met een vrachtwagen langzamer rijdt. Dus kun je lekker om je heen kijken, een beetje dagdromen met een muziekje, luisterboek of een podcast. Tegelijkertijd moet je je hoofd er altijd goed bij houden en gefocust zijn.”
Defensie was leuk, beveiliging de saaiste baan ooit
“Ik rijd nu vier jaar voor St vd Brink. Daarvoor heb ik elf jaar gewerkt bij Defensie. Daar heb ik eerst mijn C-rijbewijs gehaald. Eerst reed ik nog niet zoveel, maar nadat ik later mijn CE-rijbewijs haalde, heb ik vier en half jaar op een dieplader gereden. Gaaf. Daarna vond ik het mooi geweest bij Defensie en wilde ik wel eens wat anders. Beveiliger bij Schiphol leek me wel wat; daar gebeurt altijd wel iets, dacht ik. Nou, mooi niet dus; het was de saaiste baan die ik ooit heb gehad.
Al na twee maanden ging ik op zoek naar iets anders. Meteen nadat ik bij Defensie wegging, had ik me ingeschreven op werk.nl. En net toen ik besloten had om weg te gaan bij Schiphol, werd ik gebeld door een uitzendbureau. Ze hadden mijn cv bekeken en vroegen of ik geïnteresseerd was in chauffeurswerk. Dat was toevallig.”

‘Dit wil ik!’
“Nóg toevalliger was dat ik kort daarna een appje kreeg van een oude vriend van mijn broer: ‘Melissa, ik ben vanavond met mijn vrachtwagen in de buurt, zullen we gezellig een biertje doen?’ Toen ik aan kwam rijden, zat hij nog in zijn vrachtwagen. Ik keek naar die vrachtwagen en dacht: ‘Jaaaa… dit heb ik zo gemist!’
Toen wist ik: dit wil ik. De volgende dag ben ik meteen naar het uitzendbureau gegaan. ‘Mooi’ zeiden ze, ‘dan hebben we een heel leuk bedrijf voor je dat voor Picnic rijdt. Wil je een dagje meerijden?’ Dat heb ik gedaan en dat vond ik superleuk. Eerst moest ik nog wel even Code 95 halen. Dat is supersnel gelukt en daarna ben ik begonnen bij St vd Brink.”
Superleuk: overal kom ik collega’s tegen!
“Rijden voor Picnic vind ik hartstikke leuk, vooral het contact met mijn collega’s. Ik begin op het distributiecentrum (DC) in Utrecht. Daar laad ik alles in, daarna ga ik naar een fulfilment centrum (FC) om te lossen en dan weer terug naar Utrecht voor de volgende rit. Overal kom ik collega’s tegen en overal krijg je wel wat mee… vooral eten!
Ik kwam eens bij een HUB in Leiden, midden in de zomer. Toen zei ik tegen een jongen die daar werkte: ‘Weet je waar ik zin in heb? Pepernoten!’ ‘O, wacht even’, zei hij. Even later kwam hij terug met een hele zak pepernoten. Leuk toch?
Bij St vd Brink heb ik vooral contact met de planners. Die zijn heel sociaal, vragen altijd eerst even: ‘Hee Melissa, hoe gaat het met je?’”
Veilig werken
“Veilig werken vinden ze heel belangrijk, zowel bij Picnic als bij St vd Brink. Nu is van DC naar FC rijden technisch niet zo spannend. Maar ik doe ook wel eens een ritje voor Albert Heijn, bijvoorbeeld naar een supermarkt in de binnenstad, met smalle straatjes en dus veel minder ruimte om te keren. Dan staan mensen wel eens te kijken en zeggen ze ‘Knap hoor’. Vaak zijn dat vrouwen of opaatjes. Die komen naar je toe en knopen ff een praatje aan.”

Geen typisch meisje-meisje
“Ik werk trouwens liever met mannen dan met vrouwen. Met mijn vrouwelijke collega’s kan ik goed opschieten, hoor. Die zijn een beetje zoals ik: geen typisch meisje-meisje, haha!
Veel mensen zien vrachtwagenchauffeur als een mannenberoep. Maar dat heb je ook – en nog erger – als je als vrouw bij Defensie gaat werken. Daar moest je je telkens opnieuw bewijzen. Dat is bij St vd Brink helemaal niet zo.”
Zelf je werktijden bepalen
“Ik vind het heel fijn dat je bij St vd Brink kunt aangeven hoeveel je wilt werken en op welke tijden. Ik ben geen ochtendmens, begin om een uur of tien en ga door tot na etenstijd. O, en dat is ook wel luxe bij Picnic: ik hoef nooit na te denken wat ik aan eten zal kopen, ik schuif gewoon aan.
Het werk is gezellig en relaxed. Je moet wel zorgen dat je je aan het tijdschema houdt, maar dat is goed te doen. Je wordt ook altijd fijn geholpen met lossen en laden. Bovendien hebben we speciale hulpmiddelen. Dat is fijn, dan gaat niet je hele rug naar de klote. O, sorry, ja op dat taalgebruik moet ik soms een beetje letten; zo ging dat bij Defensie 😊.