Ga naar content
St vd Brink
Mariet Bakker
Albert Heijn

Elkaars uitdagingen begrijpen en samen optrekken

“Voor ons is het heel belangrijk dat we samenwerken met een transporteur die dezelfde visie en drijfveer heeft. In St vd Brink hebben we een goede, stabiele partner die het werk zorgvuldig doet, zich heel flexibel opstelt en meegaat in de ontwikkelingen van de branche en breder.”

Tijdigheid en compleetheid essentieel

Mariet Bakker vervolgt: “Ik werk sinds 2009 bij Albert Heijn, waarvan de laatste vier jaar als Director Transport Operations. Daarvoor was ik supermarktmanager bij Albert Heijn. Ik weet dus goed hoe het in een supermarkt werkt en wat de impact is als je levering te laat of niet compleet aankomt. Tijdigheid en compleetheid zijn essentieel om een goede performance in de winkel te kunnen neerzetten.

Ik ben min of meer vanzelf in deze functie gerold. Tijdens mijn studie werkte ik bij Etos, daarna werd ik assistent-manager bij Albert Heijn en vervolgens supermarktmanager. Na acht jaar was ik toe aan een nieuwe uitdaging, maar wat? Ik wil geen 9 tot 5 baan en hou meer van een dynamische omgeving dan van elke dag dezelfde processen volgen. Tijdens mijn sollicitatiegesprek met de Director Outbound bij AH Transport vroeg hij: ‘Wat heb je dan nodig?’ ‘Chaos!’ zei ik. ‘Dan zit je hier op de goede plek’, zei hij. En hij had helemaal gelijk. 

In deze rol bekijk ik de situatie van de andere kant. In de winkel focus je je op jouw omgeving en uitdagingen, bij AH Transport is je speelveld veel groter; daar gaat het om alle winkels en de omgeving eromheen. Het is een hele klus om dat iedere dag goed te coördineren. Wij kunnen het op kantoor heel mooi bedenken, maar transport gebeurt buiten en alles wat er op de weg of bij distributiecentra en winkels gebeurt, heeft invloed.”

Goede samenwerking en communicatie

“Met de Simacan Transport Control Tower tool kunnen we alle vrachtwagens die voor AH rijden, volgen via GPS. We zien dus precies waar welke auto op welk moment rijdt, maar als er eentje stilstaat, weet je niet altijd wat er aan de hand is. Is er geen filemelding, dan wil je weten wat er speelt en hoelang het duurt voordat het opgelost is. Daarom is het cruciaal dat we elkaar proactief opzoeken en goed communiceren. Als de chauffeur van St vd Brink zijn planner meteen informeert, kunnen zij met onze planners afstemmen of er actie nodig is.

Duurt een vertraging lang, dan heeft het niet alleen impact op de levering aan de eerste winkel, maar ook op de volgende ritten én op de planning bij de distributiecentra. Alles is op elkaar afgestemd, dus als er op één plek iets tegenzit of misgaat, raakt dat de hele keten.

De samenwerking met St vd Brink verloopt goed. We doen wat we kunnen binnen de mogelijkheden en zijn sterk in snel schakelen en samen zaken oplossen. Dat maakt mijn baan ook zo leuk. Ik houd van de hectiek en de afwisseling; het geeft me elke dag weer een kick als het gelukt is. Daarnaast vind ik het geweldig om steeds nieuwe dingen te doen en te kijken waar het nog efficiënter kan.”

Weten wat er speelt

“Als spin in het web zit ik niet alleen op kantoor, maar kom ik ook regelmatig bij de verschillende distributiecentra. Daarnaast heb ik veel contact met de winkelorganisatie en onze vervoerders. Zo zorg ik dat we van elkaar weten wat er speelt.

Transport is een schaars goed. In coronatijd viel dat minder op, omdat heel veel chauffeurs op winkeldistributie reden, want andere sectoren lagen plat. Nu draait alles weer en komt het tekort weer duidelijk naar de voorgrond. Des te belangrijker is het dat je elkaars uitdagingen begrijpt en je realiseert dat je het alleen voor elkaar krijgt als je het samen doet.”

Ook in innovaties elkaar blijven versterken

Die gezamenlijkheid zie je op allerlei fronten terug, vertelt Mariet: “St vd Brink rijdt in Zaandam, waar we ons eerste gemechaniseerde distributiecentrum hebben gebouwd. Het is volledig geautomatiseerd. We laden niet meer handmatig; de containers worden opgebouwd door robots en de chauffeur bedient het hele proces zelf. St vd Brink is vanaf dag één onderdeel van die innovatie geweest.

Duurzaamheid is een ander voorbeeld, ook daarin trekken we samen op. In 2014 hebben we met St vd Brink de eerste hybride vrachtwagen in Nederland geïntroduceerd. Eind dit jaar gaan we alle winkelfilialen in de binnenstad van Den Haag emissievrij bevoorraden. Daarna volgende andere grote steden, zoals Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. 

Elke vernieuwing brengt weer andere uitdagingen met zich mee. Als je emissievrij rijdt, wordt je actieradius minder, omdat je minder kilometers kunt rijden dan met dieselbrandstof. Dat betekent wat voor de planning. Een andere vraag is: waar gaan de auto’s straks opladen? De overheid heeft grote ambities, maar het netwerk is er nog niet klaar voor. We willen daar niet op wachten, maar vooroplopen en zelf de verantwoordelijkheid nemen. St vd Brink staat er precies zo in; zo blijf je elkaar versterken.”

Misschien is dit ook interessant voor u

0%
Samen op weg...