Met paard-en-wagen begint Steven van den Brink zijn eigen transportbedrijf. Hij vervoert goederen voor klanten in Ermelo en omstreken. Investeren lukt nog niet, in die eerste jaren na de oorlog.
De eerste mijlpaal in de geschiedenis van het nog jonge bedrijf: Steven van den Brink investeert in zijn allereerste vrachtwagen. En daar zal het niet bij blijven.
Vanaf de jaren zestig verwerft Steven van den Brink flinke orders. Dat betekent: meer chauffeurs en meer vrachtwagens. In de jaren zestig gaat het bedrijf werken voor de melkfabriek in Nijkerk. St vd Brink is de eerste in Nederland die rechtstreeks melk vervoert van de fabriek naar de supermarkten.
In de jaren zestig en zeventig groeit de economie gestaag door. Het wegennet groeit, en daardoor ook de transportsector. Na een aantal verhuizingen binnen Ermelo vestigt het bedrijf zich in 1981 aan de Tolweg op bedrijventerrein Veldzicht in Ermelo; vlakbij de A28.
Als eerste in Nederland zet St vd Brink fluisterstil PIEK-materieel in voor nachtdistributie. Het gaat om opleggers met een geluidsarme constructie en koelmotor. De opleggers voldoen aan de PIEK-norm die in 2003 wordt ingesteld om bij nachtelijke bevoorradingen de geluidsoverlast voor omwonenden te beperken.
Alex van den Brink neemt het bedrijf over van vader Aalt. Onder zijn leiding groeit het familiebedrijf verder. In volume én in klantgrootte. De motor achter deze groei? Innovatie. St vd Brink zoekt continu naar nieuwe vervoerstechnieken en -processen. Nóg zuiniger, nóg milieuvriendelijke, nóg veiliger.
Overname Knap Transportgroep, verder in duurzaamheid
St vd Brink neemt Knap Transportgroep in Wormerveer over, een gerenommeerd familiebedrijf anno 1912. Resultaat: een organisatie met circa 450 trekkende eenheden, 725 medewerkers en 28.000 m² opslag. Voor nóg meer klantkracht.
In 2013 maakt St vd Brink ook nieuwe stappen in duurzaamheid. Als eerste in Nederland schaft St vd Brink de nieuwe DAF met Euro VI-motor aan. En op de standplaats in Pijnacker nemen we vijf LNG Stralis trucks in gebruik. Deze rijden op vloeibaar aardgas (Liquefied Natural Gas)en stoten minder CO2 en fijnstof uit.
St vd Brink neemt vijf Volvo FE Hybrids in gebruik. We zetten deze exclusief in voor het bevoorraden van de Albert Heijn-supermarkten in stedelijke gebieden. De trucks kunnen enkele honderden meters volledig elektrisch rijden; voor 24-uurs inzetbaarheid. Geen ander transportbedrijf in Europa heeft op dit moment zoveel hybridetrucks in gebruik!
1 december 2015, Knap Transport is vanaf nu volledig geïntegreerd in Transportbedrijf St. van den Brink. Per 1 december 2015 zullen alle bedrijfsactiveiten behorende bij Knap Transport B.V. worden ondergebracht bij Transportbedrijf St. van den Brink & Zn. B.V. en zullen alle activiteiten verder gaan onder de vlag van Transportbedrijf St. van den Brink & Zn. B.V.