Ga naar content
In de uitzending RTL Transport
St vd Brink
Jasper de Lange
Picnic

De samenwerking voelt als een partnership

“Wat ik het meest waardeer, is dat St vd Brink het aangedurfd heeft om vanaf het allereerste begin samen met ons te groeien, grotendeels op basis van een vertrouwensband. Ze hebben altijd gezegd: ‘Wij willen mee met jullie innovatieve formule, ook al vraagt dat soms ingrijpende veranderingen in onze werkwijze en veel flexibiliteit van onze mensen’.” 

Aldus Jasper de Lange, die als Transport Lead verantwoordelijk is voor al het vrachtwagentransport in opdracht van Picnic Internationaal. Hij vervolgt: “St vd Brink heeft zowel het geduld als de flexibiliteit getoond om mee te bewegen met ons vernieuwende businessmodel, te anticiperen op onze snelle uitbreidingen en alle groeipijntjes voor lief te nemen.”

St vd Brink heeft de kansen gezien die wij ook zagen

“St vd Brink is vanaf het begin betrokken bij Picnic, toen we nog met twee bezorgautootjes rondreden in Amersfoort. Dat eerste contact is ontstaan nadat Picnic begon samen te werken met Boni supermarkten. ‘Wie gebruiken jullie als transporteur?’, vroegen wij. Dat was St vd Brink. We gingen in gesprek en het klikte; het is onze vaste transporteur geworden.

St vd Brink heeft de kansen gezien die wij ook zagen. Het bedrijf is meegegroeid met onze ontwikkeling in Nederland en heeft ons ook ondersteund bij de uitbreiding in Duitsland.

De samenwerkingsrelatie voelt niet als een opdrachtgever-opdrachtnemer-relatie, maar veel meer dan een partnership. We gaan heel open met elkaar in gesprek, wegen samen alle belangen af en denken met elkaar mee over elkaars uitdagingen. Zo slagen we erin om continu efficiëntieverbeteringen tot stand te brengen, zodat we slimmer werken en de concurrentie kunnen voorblijven.”

Gezamenlijke innovatie: laadtafel, speciaal voor Picnic

Die verbeteringen zijn er niet alleen op logistiek gebied. “We hebben een laadtafel ontwikkeld, speciaal voor de Picnic-vracht, waardoor we een veiligere en snellere losprocedure hebben in vergelijking met de laadklep. Belangrijk is ook dat de werklast voor de chauffeur hiermee wordt verminderd.

Ook dat is illustratief voor de samenwerking. We bedenken innovaties, testen ze uit en blijven ze continu te verbeteren. Het geeft energie om zo met elkaar op te trekken!”

Onze belofte aan de klant waarmaken

“Alles wat we bij Picnic doen, is erop gericht onze kernbelofte richting de klant waar te maken. Heb jij voor 22.00 uur besteld, dan krijg je de boodschappen voor de laagste prijs de volgende dag gratis thuisbezorgd. Daarnaast willen we onze diensten aan zo veel mogelijk mensen beschikbaar stellen.

Om die ambities te kunnen realiseren, verzamelen en analyseren we ontzettend veel data, met behulp van ons eigen softwaresysteem. De uitkomsten gebruiken we om onze processen te verbeteren en snel te kunnen schakelen, bijvoorbeeld als zich problemen voordoen.”

Transport speelt een cruciale rol

“St vd Brink speelt daarin een heel belangrijke rol, want de capaciteit en tijdigheid van ons retail transport is cruciaal voor het waarmaken van onze belofte en dus de klanttevredenheid. We moeten te allen tijde kunnen beschikken over kwalitatief goed materieel en personeel, oftewel auto’s en chauffeurs. En méér dan dat, want ons businessmodel vraagt om een enorme flexibiliteit.

Bij traditioneel transport is een transportschema de dag vooraf klaar. Bij Picnic staat het bestelsysteem tot 22.00 uur ‘s avonds open voor levering op de volgende dag. Zodra een klant een product besteld heeft, hebben wij het verkocht en beloofd dat het op tijd wordt geleverd. Dat is heel anders dan een gewone supermarkt. Als daar een product niet op voorraad is, ligt het niet in de schappen. Dan grijp je mis, maar je hebt het de klant nog niet beloofd.”

St vd Brink kan de uitdaging aan 

“Wij werken met een schema dat ’s avonds laat en de volgende dag nog voortdurend wordt aangepast, op basis van de actuele informatie. Doordat mensen tot 22.00 uur bij ons kunnen bestellen doen we niet alleen een grotere belofte aan de klant, maar halen we ons tegelijkertijd een grotere uitdaging op de hals om het waar te maken.

Dat vraagt veel van de logistieke organisatie, en met name van de planners en de chauffeurs. St vd Brink kan dat aan. Ze hebben inmiddels jarenlange ervaring opgedaan met ons model en zien iedere ontwikkeling weer als een kans om te innoveren. De kwaliteit van de dienstverlening sluit heel goed aan bij onze wensen, iets wat we door slim samenwerken bereikt hebben!”

Misschien is dit ook interessant voor u

0%
Samen op weg...