Ga naar content
In de uitzending RTL Transport
St vd Brink
Patrick Makkes
Dun Yong

Elkaar vertrouwen en elkaar wat gunnen

“In de periode dat Dun Yong begon te groeien, is de connectie met St vd Brink ontstaan. Alex van den Brink heeft toen gezegd: ‘Ik ga jullie helpen, het gaat goed komen’. En het is goed gekomen; we blijven groeien. Volgende maand gaan we een meerjarige samenwerkingsovereenkomst tekenen. Dat geeft aan dat je op elkaar vertrouwt en dat je elkaar wat gunt. Ik ben daar heel trots op.”

Dun Yong

“Dun Yong is een groothandel in Asian food. Het is een familiebedrijf waar inmiddels de derde generatie aan het roer staat. We leveren onze producten, voornamelijk sushi, aan 4.000 klanten (restaurants en take aways) in de gehele Benelux.

In 1959 is op de Zeedijk Toko Dun Yong opgericht door Dun Yong Sau en zijn Nederlandse vrouw Sientje. Vanuit daar is de groothandel ontstaan. Inmiddels zijn we met de groothandel verschillende keren naar een nieuwe locatie verhuisd. Ook Toko Dun Yong is behoorlijk gegroeid. Het bedrijf zit nog steeds op de Zeedijk, maar telt inmiddels vijf verdiepingen en heeft een lunchroom.

Heel hoog serviceniveau

“Als logistiek specialist ben ik verantwoordelijk voor de organisatie van het complete transport. Daarnaast bemoei ik me met de interne processen, van bedrijfsvoering tot en met ICT. In alles zijn we erop gericht om te zorgen dat klanten zo goed mogelijk beleverd worden. St vd Brink heeft precies dezelfde focus; dat maakt dat je elkaar goed verstaat. 

We hebben bewust gekozen voor dedicated transport. Daarmee voorkomen we dat er andere klanten en producten gezamenlijk met onze producten vervoerd worden. De producten worden vervoerd in verschillende compartimenten, speciaal voor droog, koel en vries. Ze voldoen allemaal aan de kwaliteitsnormen. Via de webportal kan ik bovendien op elk tijdstip elke vrachtwagen volgen en controleren of producten op de juiste temperatuur worden vervoerd.

Dun Yong heeft een heel hoog serviceniveau; we gaan daarin ver voor klanten. De chauffeurs zetten de producten nog net niet weg in de schappen, maar wel in vriezers. Het is zwaar werk: veel tillen en sjouwen, met lastige afstapjes naar soms kleine kelders.”

De chauffeurs zijn onze collega’s

“Het logo van St vd Brink staat weliswaar op de vrachtwagens, maar we zien de chauffeurs als onze collega’s. Omgekeerd hopen we dat zij ook ervaren dat ze kind aan huis zijn en zich één van ons voelen.

St vd Brink is groot, maar werkt desondanks in goede harmonie met het personeel en heeft heel korte lijnen. Of ik nu een planner wil spreken, een chauffeur, een manager of de directie, ik kan altijd rechtstreeks bellen. Waarover het ook gaat, er wordt altijd constructief samengewerkt en gezocht naar een goede, snelle oplossing.

Je merkt dat we allebei familiebedrijven zijn. Ook wij hebben een CEO die heel benaderbaar is. Dat voelt prettig, het zorgt voor een klik en korte lijnen.”

Nieuw plansysteem, vertrouwd aanspreekpunt

“Tot voor kort was de planning ondergebracht bij St vd Brink; dat gaat veranderen. We hebben een digitaal systeem aangeschaft en gaan de planning volledig automatiseren en zelf uitvoeren. Wel blijft Michael, onze planner vanuit St vd Brink, het aanspreekpunt. Hij heeft zelf ook op de vrachtwagen gereden en spreekt zowel de taal van de chauffeurs als die van de planners. Dat is superbelangrijk.

Hoe ik dat weet? Uit ervaring; ik ben zelf ook als chauffeur begonnen. Als je zelf het stuur hebt vastgehouden en 30 zakken rijst twee trappen omlaag hebt gesjouwd naar een kelder, dan begrijp je wat een chauffeur meemaakt. En waarom hij of zij wel eens moe is en moppert. Je kunt je dan veel beter inleven.”

Trots op onze groei!

“Ik ben hier vijf jaar geleden gekomen via St vd Brink en daar ben ik ze heel dankbaar voor. Dun Yong is een prachtbedrijf.

We zijn enorm gegroeid. Toen ik hier kwam, reden er vier of vijf vrachtwagens, nu zijn het er gemiddeld veertien. De opslagruimte is gegroeid van 4.000 naar 10.000 m². Daar ben ik ontzettend trots op. Ook de sfeer hier bevalt me. Als ‘boer’ uit West-Friesland had ik niet verwacht dat deze wereld zo leuk is, met al die culturen en talen door elkaar.

Tot slot: in deze branche moet je blijven nadenken over slimme oplossingen. We hebben net het nieuwe plansystemen geïnstalleerd, waarmee we nog efficiënter en klantvriendelijker kunnen werken. En zo is er elke dag een uitdaging. Ja, daar word ik heel vrolijk van!”

Misschien is dit ook interessant voor u

0%
Samen op weg...