Ga naar content
In de uitzending RTL Transport
St vd Brink
Gerrit-Jan Mulder

Gegroeid binnen het bedrijf

Als je mij 25 jaar geleden had gezegd: ‘Over 25 jaar werk je nog steeds bij St vd Brink en ben je directeur, dan had ik gezegd: ‘Ga weg, je bent niet goed wijs.​​​​' Ik ben op 1 juli 1997 begonnen op de administratie. Heb diverse functies gehad binnen het bedrijf, ben doorgegroeid als controller en daarna directeur geworden. In die periode heb ik alles meegemaakt, zowel ups als downs, overnames, verkopen, klanten die komen en gaan… 

Ik ben bijna gelijktijdig met Alex begonnen. Alex’ vader en Leo Quax voerden toen samen directie. Op een gegeven moment hebben wij het stokje overgenomen en onze eigen draai eraan gegeven. Zo zijn we langzamerhand uitgebreid, van 140 naar zo’n 750 medewerkers. Ook de klanten werden groter en we zijn steeds meer een landelijke speler geworden.

Suffe boekhouder die ook de praktijk heel goed kent 

Je bent een team, als geheel bedrijf, maar ook als directie. Alex en ik kennen elkaar door en door. We vertrouwen elkaar, voelen elkaar aan en we vullen elkaar aan. Eén blik is genoeg om elkaars gedachten te lezen. 

Met mijn heao-achtergrond ben ik van oorsprong natuurlijk een suffe boekhouder die op cijfers let. Dat doe ik nog steeds, maar ik ben ook van de praktijk en de details. Ik weet niet alleen wat een vrachtwagenband kost, maar ook dat hij rond is en dat dat nodig is om een wagen te laten rijden. Hoe meer ik weet, hoe meer ik wil weten. Daardoor heb je goed kijk op hoe het bedrijf in elkaar zit en voel je je overal bij betrokken. Het kan echter ook een valkuil zijn, omdat je je met alles wilt bemoeien. 

Ik heb het nog steeds heel goed naar mijn zin. De dagen vliegen voorbij. Er liggen zoveel uitdagingen en je krijgt veel vrijheid. Ben geen mede-eigenaar, maar gewoon medewerker en merk dat er goed voor mij gezorgd wordt. Dus als je hier hoort dat medewerkers voorop staan, beaam ik dat van harte. 

Het moet van twee kanten komen

We willen dat het voor iedereen leuk is én dat het totaalplaatje klopt. Het lukt alleen als het van twee kanten komt. Als dat het geval is, staan we dag en nacht voor je klaar.

Ik ben medewerker 262 en er zijn er inmiddels 2800. Die kun je niet meer allemaal kennen, maar we kennen er nog steeds heel veel. We lopen overal rond en onze deur staat voor iedereen open. Er is geen stropdascultuur, we zijn gewone mensen die het niet alleen over visie en strategie hebben, maar ook over voetbal.

St vd Brink loopt voorop met techniek en duurzaamheid. Niet voor de show; we willen echt iets toevoegen aan de maatschappij. Dat we dat serieus nemen, zie je onder meer aan allerlei certificeringen die aantonen dat we continu en actief bezig zijn processen te verbeteren en de kwaliteit te verhogen.

Safety deal: rijden met rust tussen de oren 

Veiligheid is een heel belangrijk aspect. We zijn partner in de Safety deal, een initiatief van Kruidvat en een aantal transporteurs. Het doel is veiligheid en vertrouwen creëren in de retail distributie door gedragsverandering bij alle betrokken partijen. Zo proberen we samen het aantal schades en verkeersongevallen met vrachtwagens terug te brengen. Een chauffeur moet zich niet opgejaagd voelen door een knellende planning, maar met ‘rust tussen de oren’ de weg op gaan, kunnen lossen en laden en pauzeren. 

Flexibele, oplossingsgerichte doeners

Hoe ik St vd Brink omschrijf? Als een club flexibele, oplossingsgerichte doeners, die heel toegankelijk zijn, zowel intern als voor de klant. We schakelen snel en zitten bovenop de kwaliteit. 

Allereerst vragen we een klant wat hij nodig heeft. Daarna geven we ook advies, over onder meer kostenbesparing en duurzaamheid. Als we tot een deal zijn gekomen, doen we er alles aan om de klant te ontzorgen, op transportgebied en zoveel meer als hij wenst. We willen niet dat de klant ook maar ergens wakker van ligt. Dat besef, die klantgerichtheid zie je terug in alle lagen van onze organisatie. 

Representatief wagenpark, chauffeurs als visitekaartje

Daarnaast wordt het zichtbaar in ons wagenpark. We zorgen dat alle wagens er representatief uitzien. De naam van je klant staat er letterlijk op, daar moet je respectvol mee omgaan. 

We staan voor ons bedrijf en de afspraken die we maken. Ik heb liever dat ons verhaal wat minder flitsend is, maar dat we de uitvoering heel goed doen, dan dat we een fantastisch verhaal vertellen, maar er in de praktijk niets van bakken.

In die uitvoering speelt iedereen in het bedrijf een rol, maar uiteindelijk zijn de chauffeurs het visitekaartje. Wil je succesvol zijn en blijven in deze branche, dan moet je de juiste mensen op de juiste plek hebben. Mensen die snappen hoe belangrijk het is hoe je omgaat met de klant en/of met de klant van de klant. 

Langdurige relaties, samen verder groeien

Doe je het goed, dan groei je mee met elkaar. Een mooi voorbeeld is Picnic, waarvoor we begonnen met één vrachtwagen en waarvoor we nu met zestig vrachtwagens rijden. Daar mogen we trots op zijn.

We blijven flink investeren en innoveren, in samenwerking met opdrachtgevers en met leveranciers als DAF en Volvo. Bij alles kiezen we voor een langdurige relatie. Of het nou de klant is, de medewerker of de leverancier. We zijn ervan overtuigd dat je daar op lange termijn het meest mee kunt bereiken.

Misschien is dit ook interessant voor u

0%
Samen op weg...