Ga naar content
Unieke benadering krappe arbeidsmarkt
St vd Brink
Gert van de Koot

Het is belangrijk dat chauffeurs goed in hun vel zitten

"Als chauffeurscoördinator ben ik 30 procent van de tijd op kantoor en 70 procent onderweg naar chauffeurs toe, op verschillende locaties. Je hebt veel vrijheid, je bent veel op pad én je hebt contact met mensen. Dat past bij mij.”

‘Hallo, ik zit pas vier jaar op de auto!’

“Ik kwam in 2001 bij St vd Brink via een vriend die hier al werkte. Af en toe ging ik een dag met hem mee op de vrachtwagen en dat beviel me; het leek mij leuk om onderweg te zijn en met allerlei mensen om te gaan. Toen kwam er een plaats vrij in Putten waar St vd Brink met vijf wagens reed voor EMTÉ, een supermarktorganisatie. Ik heb gesolliciteerd en werd aangenomen.

Toen ik een paar jaar in dienst was, vroegen ze mij om mentorchauffeur te worden. ‘Hallo’, zei ik verbaasd, ‘ik zit pas vier jaar op de auto.’ ‘Je lijkt ons daar geschikt voor’, werd er gezegd. Dat heb ik daarna veertien jaar gedaan, tot 2019.”

Mijn hart ligt bij St vd Brink

“In 2019 stopte EMTÉ en vroeg een ander bedrijf of ik voor hen wilde gaan rijden. Na zes weken heb ik de knoop doorgehakt en mijn ontslag ingediend. Daarna heb ik in twee en half jaar tijd bij drie verschillende bedrijven gewerkt, als chauffeur koel-/vriestransport en huiftransport.  

Ondertussen merkte ik dat mijn hart bij St vd Brink lag. Ik bleef ook voortdurend op de site kijken. Toen ik zag dat ze een chauffeurscoördinator zochten, heb ik meteen gesolliciteerd.” Op 1 januari 2022 ben ik daarmee gestart.”

Contact maken op de werkvloer, verhalen serieus nemen

“Ieder mens is verschillend; ik vind het leuk om te kijken hoe je met iedereen contact kunt maken. Sommige chauffeurs zijn best mondig, maar je hebt ook binnenvetters die zich minder gemakkelijk uitspreken. Dan helpt het als je je als coördinator op de werkvloer laat zien. Ze stappen dan gemakkelijker naar je toe, als ze bijvoorbeeld een probleem met de planning hebben, of om gewoon even hun verhaal kwijt te kunnen.

Sommige chauffeurs hebben er moeite mee om steeds op andere tijden te beginnen. Als iemand dat aangeeft en je doet daar niets mee, loopt hij of zij er steeds harder tegenaan. Het is belangrijk dat je mensen serieus neemt én actie onderneemt, zodat ze in lekker in hun vel zitten en graag bij de organisatie blijven werken.”

Een deel leer je via opleiding en een deel heb je van nature

“De rol van mentorchauffeur en chauffeurscoördinator wordt steeds belangrijker. Dat zie je ook aan de aandacht die er is voor opleiding. Je krijgt regelmatig cursussen en trainingen, bijvoorbeeld in observeren, met mensen omgaan, gesprekstechnieken, noem maar op. Ja, dat vind ik leuk; zo blijf je jezelf ontwikkelen.

Tegelijkertijd kun je niet alles aanleren; het moet ook een beetje in je zitten. Ik denk dat ik van nature wel oog heb voor mensen en vrij snel aanvoel of er iets aan de hand is. Dan probeer ik contact te zoeken en te kijken of ik iets kan betekenen.

Verder helpt het dat ik niet zo snel in paniek raak, of mensen veroordeel. Iedereen heeft wel eens een rotdag. Een advies dat ik elke chauffeur geef, is: blijf rustig. Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat een klant tegen me begon te vloeken en te tieren, terwijl hij mij nog nooit had gezien. ‘Ik begin altijd met goedemorgen’, zei ik. De week daarna reageerde hij heel anders: ‘Wil je een kop koffie?’”

Een aanspreekpunt dat je kunt vertrouwen

“Het werk van chauffeurscoördinator lijkt een beetje op dat van mentorchauffeur, maar het is uitgebreider. Je bent het aanspreekpunt voor een grote groep chauffeurs. Niet alleen tijdens de inwerkperiode, maar ook daarna, zowel in het dagelijkse werk als bij ziekteverzuim of wanneer er iets aan de hand is, op het werk of privé.

Het is belangrijk dat mensen iemand hebben bij wie ze terechtkunnen en die ze kunnen vertrouwen. Wat een chauffeur in vertrouwen aan mij vertelt, hou ik voor mezelf. Als mentorchauffeur was ik daar altijd al heel strikt in en als coördinator ben ik dat ook.”

Misschien is dit ook interessant voor u

0%
Samen op weg...