De combinatie chauffeur en mentorchauffeur bevalt goed
“Als je net begint als chauffeur beheers je de basisvaardigheden, maar in de praktijk merk je wat het werk echt inhoudt en leer je jezelf steeds verder te verbeteren. Voor het eerst de stad in met een oplegger is bijvoorbeeld een hele verantwoordelijkheid. Het is begrijpelijk dat je daar zenuwachtig voor bent; dat had ik zelf ook in het begin. Ik vind het mooi dat ik mensen hierin mag begeleiden.”
Van houtbewerker naar vrachtwagenchauffeur
“Ik ben in 2013 begonnen. Eerst in dienst van Knap transport dat kort daarna werd overgenomen door St vd Brink. Daarvoor zat ik in de machinale houtbewerking. Dat werk hield op, dus ik zocht wat anders. Rijden vond ik altijd al leuk; ik wilde kijken of vrachtwagenchauffeur iets voor me was. Bij Knap ben ik twee weken mee geweest, als proefperiode. Dat beviel me erg goed, dus heb ik naast mijn werkzaamheden meteen mijn rijbewijs C gehaald en vervolgens mijn rijbewijs CE.”
Lekker onderweg en veel contact
“Ik ben begonnen met palletdistributie door het hele land. Daarna ben ik doorgestroomd naar winkeldistributie voor Albert Heijn in Zaandam. Je werkt zelfstandig, bent lekker onderweg en je hebt contact met mensen.
Waar ik werk op de afdeling heb ik te maken met veel verschillende mensen. Je ziet continu collega’s bij de distributiecentra en hebt contact met medewerkers van filialen. Iedereen helpt elkaar, de onderlinge sfeer is gemoedelijk. Klantvriendelijkheid is bij zowel Albert Heijn als St vd Brink belangrijk.”
Minutenwerk
“Naast klantvriendelijk moet je heel stipt zijn. Het is minutenwerk in de winkeldistributie. Ik begin vroeg, bijvoorbeeld om 2.56 uur. Dan moet ik laden en word ik geacht om 4.13 uur bij de eerste winkel aan te komen, waar ik ongeveer 36 minuten lostijd heb. Je rijdt steeds ritjes van ongeveer een half uur tot een uur, dan ga je weer terug en heb je pauze.
Vaak werk ik ongeveer van 2.00 tot 11.00 uur, daarna neemt een collega het stuur over. In het begin vond ik het best stressen, die ritten zo kort op elkaar, maar na verloop van tijd ben ik eraan gewend geraakt.”
Mentorchauffeur
“Naast mijn gewone werkzaamheden binnen het bedrijf ben ik mentorchauffeur. Ik leid mensen op die nieuw binnenkomen. Daar heeft St vd Brink me voor benaderd. Op een dag vroegen ze: ‘Hoe zou je het vinden om mensen te gaan opleiden?’ Dat zag ik meteen zitten: ik vind het leuk om contact met mensen te hebben en ze iets bij te leren.
Een nieuwe chauffeur beheerst de basisvaardigheden; als mentorchauffeur help je je nieuwe collega’s om te finetunen. Het gaat enerzijds om rijstijl en techniek en anderzijds om het mentale stuk. Hoe ga je om met drukte in het verkeer en tegelijkertijd die strakke planning. Samen met drie collega-mentorchauffeurs van de afdeling Albert Heijn helpen wij nieuwe chauffeurs om te zorgen dat ze zich er helemaal vertrouwd en veilig mee voelen.” “De combinatie van chauffeurs- en mentorwerk bevalt me goed, dit zorgt voor een leuke afwisseling.”